Collega's,

 

We hebben even een discussie over sabam en auteurslezingen. Moet er aangifte gedaan worden bij sabam wanneer je een lezing laat doorgaan in de bib?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

 

Nathalie

Weergaven: 877

Berichten in deze discussie

Wij hebben, bijna 2 jaar na datum een factuur van Sabam ontvangen ivm een Kamishibai voorstelling van Jan de Maeyer.Hun werking is zeker niet doorzichtig.

 

Annemie, bib Asse

 

Ik dacht dat Sabam enkel nodig was als je in aanraking komt met muziek. Bovendien veronderstel ik dat auteurs toch meestal zelf de rechthebbenden zijn over hun eigen werk. Als zij in hun lezingen gebruik maken van muziek of beeldmateriaal is dit hun verantwoordelijkheid denk ik. Ik heb in ieder geval nog nooit Sabam aangevraagd voor een auteurslezing.

Ik doe dit wel voor onze filmvoorstellingen, maar dit is dan enkel voor de muziek in de film. De rechten voor de beelden vraag ik nog eens afzonderlijk aan bij een andere organisatie.

 

Groeten

Antwoord van de jurist werkzaam bij Bibnet :

 

Auteurslezing - Sabam

 

Gegeven: Een auteur wordt uitgenodigd om een voordracht te geven over zichzelf of zijn werk(en), en waarbij hij mogelijks ook een stukje voorleest uit zijn werk(en).

 

Overweging:

Sabam heeft hier weinig mee te maken, aangezien het om literaire werken gaat. Auteursrechten op literaire werken worden door schrijvers doorgaans aan een uitgever overgedragen, zodat – indien al nodig – de toestemming van de uitgever vereist is (en niet van Sabam).

 

Wanneer een auteur geen stuk uit zijn werk voorleest, doch gewoon over zichzelf en zijn schrijversactiviteit komt spreken, dan stelt er zich geen enkel probleem. Er wordt immers geen auteursrechtelijk beschermd werk aan het publiek meegedeeld.

 

Wanneer de auteur wel een stuk uit zijn werk voorleest, dan stelt er zich ook geen probleem:

 

-           In de praktijk zal geen enkele uitgever bezwaar hebben dat een stukje uit een boek wordt voorgelezen. Er wordt immers zo reclame gemaakt voor bepaalde literaire werken.

-           Het is niet de bibliotheek die de auteursrechtelijk relevante handeling stelt. Degene die een werk aan het publiek meedeelt is immers de auteur zelf, zodat de uitgever enkel de auteur zelf kan aanspreken voor een inbreuk op het auteursrecht

-           Het citaatrecht en de privé-mededeling voor schoolactiviteiten zorgen er voor dat de bibliotheek of de school beroep kan doen op een uitzondering op het auteursrecht.

 

Besluit : Bij een auteurslezing  is een bibliotheek geen auteursrechten verschuldigd (en alzeker niet aan Sabam).

Wij betalen tot dusver al jaren auteursrecht aan Sabam voor elke auteurslezing.  Sympathieke organisatie.
Beste,
wij hebben recent de auteur Bart Van loo uitgenodigd om te komen vertellen over zijn laatste boek 'o vermiljoenen spleet'. Op zijn factuur stond vermeld dat wij auteursrechten dienden te betalen aan de auteursvereniging SACD (Société des auteurs et compositeurs dramatiques, vennootschap van drama-auteurs). Het bedrag was niet enorm groot, 35.74 euro om correct te zijn. Hij las korte stukjes voor uit het boek om daarmee zijn verhaallijn op te bouwen. De auteur is aangesloten bij Sacd.
Dit is de eerste maal dat ik dit voorheb. Alle andere auteurslezingen gebeuren zonder Sabam. D.w.z. dat wij in de toekomst moeten rekening houden met de kostprijs van de lezing en dan nog eens bijkomende kosten van Sabam of Sacd.
Groeten,
Catherine Bib Latem
Ik heb toch ook al een aantal keren moeten betalen aan Sabam voor een auteurslezing. Vaak weten de auteurs zelf niet hoe het precies in elkaar zit, maar als ze aangesloten zijn bij Sabam en er wordt op de lezing effectief voorgelezen, dan vrees ik dat Sabam niet onder de indruk zal zijn van de argumenten die Theo Gielen hierboven schetst. Over deze problematiek zouden toch eens afspraken moeten gemaakt worden op een hoger niveau, want het mag toch niet zijn dat iedere individuele bibliotheek hierover met Sabam in discussie moet gaan. Tot nader order vraag ik wel aan iedere auteur of hij bij Sabam is aangesloten en of er voor die specifieke lezing een aangifte moet gebeuren. 

Even een vraagje:

 

wij hebben bijzonder actieve Sambam-jagers/verzamelaars in onze contreien. Als we een vertelnamiddag organiseren, en we zetten de cover van het boek op de affiche en de titel, hebben we Sabam 'aan ons been'. Klopt dit wettelijk gezien?

En wat met vertelnamiddagen waarbij een derde voorleest uit één of meerdere boeken? of vaste vertelmomenten in de jeugdbib?
Wij hebben al elke lezing aangegeven en de rekeningen die hiervoor komen zijn totaal ondoorzichtig en onvoorspelbaar : het kan schommelen van 15 tot 80euro. Het feit dat je op voorhand dus niet weet hoe hoog de rekening zal zijn, geeft zeker geen aangenaam gevoel!
Samen een standpunt innemen en duidelijkheid vragen zou inderdaad een hele verbetering zijn!

Ik hoop dat deze discussie niet stilvalt!!

 

Wie voelt zich geroepen om hier meer duidelijkheid in te brengen? Uiteindelijk heeft elke bib wel met Sabam te maken en is de materie echt niet helder !  De ene geeft alles aan en de andere weer niet - de ene keer krijg je een gepeperde rekening en de andere keer weer niet. Zo kan je toch niet omspringen met je budget voor lezingen!

Wie heeft er juridisch inzicht op dit punt? en kan er overkoepelend een standpunt gevormd worden?

 

 

 

RSS

© 2024   Gemaakt door Kenniskantoor.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden