Debat: Digitale (r)evoluties? Over 'barbaren' en een bibliotheek in transitie

Gegevens gebeurtenis

Debat: Digitale (r)evoluties? Over 'barbaren' en een bibliotheek in transitie

Tijd: April 24 2014 vanaf 12.30 to 13.30
Locatie: Openbare Bibliotheek Gent - Hoofdbibliotheek Zuid - Achilles Musschezaal (2de verdieping)
Straat: Woodrow Wilsonplein 40
Plaats: 9000
Website of map: http://www.gent.be/eCache/THE…
Telefoon: 09/2667000
Soort gebeurtenis: debat
Georganiseerd door: Openbare Bibliotheek Gent
Meest recente activiteit: 9 Apr 2014

Naar Outlook of iCal (.ics) exporteren

Omschrijving gebeurtenis

Op 22 april 2014 lanceert de Openbare Bibliotheek Gent het proefproject 'e-boeken in de bibliotheek', een initiatief van Bibnet. Een prima aanleiding om het debat te voeren over digitale revoluties.

Geen nieuwe discussie, denk maar aan de essays van Alessandro Baricco 'De barbaren' (2006), Andrew Keen 'De @-cultuur' (2008), Jaron Lanier 'Nee, je bent geen gadget' (2010), Nicolas Carr 'Het ondiepe' (2011), John Brockman 'Hoe verandert internet je manier van denken?' (2011).

Maar met het zicht op de Krook wordt dit debat urgenter, de nieuwe bibliotheek zal er onder één dak gehuisvest zijn met iMinds, REC Radiocentrum en UGent.

Wat is/wordt de rol van een bibliotheek in transitie?

Sprekers:

- Marc Reynebeau: zijn boek ‘Een geschiedenis van België’ is opgenomen in het aanbod van het proefproject ‘E-boeken in de bibliotheek’, hij volgt het boekenvak en de bibliotheeksector op de voet.

- Nico Verplancke (VIAA- iMinds): hij kan de evoluties op digitaal vlak kritisch kaderen in een verhaal over innovatie, over wat er (in de toekomst) nog mogelijk is en waar de uitdagingen liggen, ook met het zicht op de Krook.

- Johan Delauré (Bibnet): projectleider van het proefproject ‘E-boeken in de bibliotheek’ van Bibnet.be voor de Openbare Bibliotheken Vlaanderen.

Moderator:

- Dominique Deckmyn: journalist van De Standaard die de (nieuwe) media en cultuur opvolgt met een speciale aandacht voor technologie.

Deelname is gratis.

Hierbij ook een link naar het volledige programma van de 'Digitale week' in de Openbare Bibliotheek Gent.

Prikbord

Opmerking

Bevestigen voor Debat: Digitale (r)evoluties? Over 'barbaren' en een bibliotheek in transitie om opmerkingen toe te voegen!

Word lid van Kenniskantoor

Bijwonen (1)